De leerlingen van de Plusklas van de OSG is gevraagd om de scheefstand van de toren van het Hoornder kerkje uit te rekenen en te meten. Dit alles in het kader van het 600-jarig bestaan van de kerk.
We zijn al een keer met de leerlingen van de Plusklas op bezoek geweest en hebben uitleg gehad van de projectleider Gerard Bakker over wat de bedoeling is en we hebben de kerk mogen bekijken met dominee Anna.
Vervolgens zijn de leerlingen op onderzoek gegaan naar de historische manier van meten. Hoe konden mensen vroeger bepalen hoe iets loodrecht was? Hoe kan je de hoogte en de scheefstand van de toren berekenen?
Samen met Eric Hutink en remkje Visser hebben Veerle, Stan, Mirre, Julia, Liza en Jasmijn zelf verschillende houten 'meetinstrumenten' ontworpen en gemaakt, zoals een theodoliet.
De volgende stap is dat we met zijn allen weer naar de kerktoren gaan om met deze instrumenten te meten en daarna te gaan rekenen. Dit zal na de meivakantie plaats gaan vinden.
Dus, wordt vervolgd!