Krachtige samenwerking OSG en Van der Linde Fietsen voorbeeld in de regio

Deze week startte op OSG de Hogeberg het keuzemodule Fietstechniek voor de 3e en 4e klassen van het vmbo. De module is een onderdeel van het regionale initiatief Sterk Techniek Onderwijs, een samenwerking tussen onderwijs, bedrijven en gemeentes, die erop gericht is om de doorstroom naar technische opleidingen te vergroten en daarmee de regio te versterken. Naast vaste vakleerkrachten zet de OSG in op samenwerking met het Texelse bedrijfsleven en hybride docenten zodat het onderwijs maximaal aansluit bij de arbeidsmarkt. Voor de lesmodule Fietstechniek werd samengewerkt met het bedrijf Van der Linde Fietsen.

Niels Burgman met 15 jaar ervaring, is zo’n hybride docent. Hij is werkzaam bij Van der Linde en zeer enthousiast om zijn kennis over te dragen aan de OSG leerlingen. Naast de vaste vakdocent leert hij leerlingen de fijne kneepjes van het vak. Er wordt gewerkt met heldere instructievideo’s, hoogwaardige materialen en moderne fietsen om aan te sleutelen. Voor leerlingen is een doorgaande leerroute mogelijkheid naar de mbo fietstechniek opleiding en een vaste baan in één van de vestigingen bij Van der Linde op Texel. 

Hybride docenten: op Texel doen we het gewoon
Het onderwijs staat te springen om goede docenten. Op veel plekken is inmiddels een brede verkenning gaande om werknemers uit het bedrijfsleven in deeltijd in het onderwijs te laten werken. Op Texel praten we daar niet te lang over, maar doen we het gewoon. De opzet van het keuzemoduul Fietstechniek bij de OSG is een goed voorbeeld van zo'n samenwerking. Het hybride docentschap draagt bij aan het versterken van de kwaliteit van het (beroeps)onderwijs en het terugdringen van de lerarentekorten. Hybride docentschap is daarmee waardevol voor zowel het onderwijs als bedrijven en vooral voor vakmensen die enthousiast zijn om hun kennis te delen. Het verbreedt immers ook hun horizon. ‘Hiermee ontstaan er mooie kansen voor Texelse jongeren’, aldus waarnemend rector-bestuurder Corrie Eriks, die streeft naar meer van dit soort initiatieven. 'Wij verrijken hiermee niet alleen het onderwijs maar laten ook aan leerlingen zien wat mogelijk is en dat ook zij in de toekomst heel gemakkelijk twee functies kunnen combineren.' 

Meer nieuwsberichten