No module Published on Offcanvas position

Schoolkrant

Werkweek Berlijn - Blog Jamila

Oké, ik geef toe, toetsen, huiswerk, handelingsdelen en boekverslagen zijn leuk, maar de werkweek in ons pre-examen jaar moet toch wel de beste belevenis van de middelbare school zijn! Ik ben Jamila en ik zit in de vijfde van vwo, dus vanaf aankomende maandag ben ik een week in Berlijn; en ik ga zo lang ik daar ben deze blog voor jullie bijhouden. Ik zal per dag schrijven over wat we hebben gedaan en hoe het was, ik maak veel foto’s en zal zo een zo goed mogelijk beeld schetsen van de ervaring! Lehnen Sie sich zurück und genießen Sie die Fahrt :)

Dag 1 - 14/11/22

Vandaag gingen we weg, bootje 7 uur en een kwartier ervoor verzamelen op het terrein van de TESO. Samen gingen we de boot op en daar lieten we onze ID’s even checken voor de zekerheid. De bus stond al in Den Helder en toen alle koffers waren opgeborgen konden we gaan! We maakten nog even een stop om van chauffeur te ruilen, maar al snel kwamen we langs het bekende blauwe bordje: We zijn in Duitsland! Nog een paar stops en dan is ook Berlijn is zo dichtbij dat je de lange, warme rit en rugpijn straal vergeet.
We hebben ingecheckt bij het Hostel, tassen uitgepakt en de kamers geïnspecteerd. Alles zag er prima uit, eigenlijk best ruim en zeer schoon. Toen zijn we gaan eten bij Nampan, het Vietnamees/Japanse restaurant dat er direct naast zit. Het interieur was erg schattig, de mensen aardig en het eten lekker, al had dat vast niet veel uitgemaakt omdat we allemaal een beetje doodgingen van de honger.

Berlijn2022 3

Na het eten hebben we nog een avondwandeling gemaakt langs onder andere het Pergamon museum, wat sommigen die aanstaande woensdag zouden gaan bezoeken, een aantal domtorens en door een aantal winkelstraten met grachten. Rond 11 uur was iedereen op de kamers en toen de docenten kwamen checken waren wij in elk geval wel klaar om te gaan slapen.
(Ps. De bedden lagen lekker)

Dag 2 - 15/11/2022

Berlijn2022_8.jpgBerlijn2022 7

Ontbijten om 8.15 en niet lang daarna lopend op weg naar een aantal monumenten. We liepen hier langs stukjes van waar de Berlijnse Muur had gestaan, en hier en daar werden wat dingen uitgelegd. Vervolgens hebben we nog even rondgekeken in een museum voordat de bus ons kwam ophalen.

Even lunchen en rondkijken in de buurt van de Brandenburger Tor. Erg mooi bouwwerk, er waren zoveel Grieks/Romeinse geïnspireerde dingen in deze stad! (Fun fact, dit komt omdat een van de vroegere heersers van Duitsland een zoon had die de heerser was van Griekenland en die heeft dit dus ook in zijn eigen land overgenomen :)
Hierna gingen we naar het rijksgebouw (Reichstag), zwaar beveiligd en ook wederom een prachtig gebouw. Er was een toren met spiegels vanbinnen die je kon beklimmen waar vanuit je heel ver kon kijken. Hierna zijn we naar een van de bekendste monumenten gelopen, het Holocaust Monument met de vele blokken. Het was best wel indrukwekkend om hier tussendoor te lopen!

Berlijn2022 11

Iedereen was op dit punt al behoorlijk uitgewoond, dus toen we ook nog naar het museum des terrors gingen hebben alleen enkelen echt rondgekeken. We gingen hierna weer terug naar het hostel met de bus, en nadat we even de tijd hadden gekregen om te dineren (pizza in Duitsland, als je er toch bent), zijn we naar een show geweest! Ik was al moe en dacht dat ik misschien wel in slaap zou vallen, maar uiteindelijk bleek het een van de leukste en spectaculairste dingen van de hele werkweek te zijn. De zang en dans was fantastisch, en er was vuur, en acrobatiek. Als je ooit in Berlijn bent zou ik Arise absoluut aanraden!

Berlijn2022 16

Dag 3 - 16/11/2022

Vandaag was de fietsdag, iets waar niet velen naar uit keken. Wind! Bewegen! Helmen! Maar onze cynische natuur was wederom positief verrast, en we kwamen erachter dat fietsend eigenlijk een van de beste manieren is om Berlijn te verkennen. We hebben een groot deel van de stad gezien, van belangrijke gebouwen tot monumenten als Checkpoint Charlie. Er was een Nederlandse gids mee die ons van alles vertelde over de geschiedenis van deze bijzondere stad. Na een paar uur zijn we gaan lunchen en splitsten we op tussen de twee musea waartussen je kon kiezen.

Ik ging met het kleinste groepje naar het Pergamon, een indrukwekkend gebouw met prachtige exposities over onder andere Babylonië. Hier konden we archeologische vondsten als sierraden en wapens bewonderen en (Duitse) beschrijvingen ervan lezen. Ze hadden in het museum hele ruïnes weer opgebouwd en ook kon je vanachter glas zien hoe ze dit deden. Nog even naar een panorama tentoonstelling van een oude metropool, en dan hadden we een aantal uur voor onszelf.

Berlijn2022 9

Wij zijn met een groepje met de metro (als echte Texelaars) naar een winkelcentrum iets verderop gegaan. Ook wel eens leuk om alleen in een grote stad te zijn, vonden wij! Toen met de metro weer naar huis, want we gingen met onze klas en havo bowlen bij een American Diner. Ik kan niet zeggen dat ik aardappelen (hoewel ze hier oorspronkelijk wel vandaan komen) en pasta enorm Amerikaans vind, maar het bowlen was erg gezellig. Rudy heeft ons hierna weer veilig thuisgebracht zodat we op tijd naar bed konden voor de laatste dag alweer!

Dag 4 - 17/11/2022

Vroeg opstaan deze keer, dus we liepen een beetje als een stelletje zombies door de Stasi gevangenis (de Hohenschönhausen). Niet dat het niet interessant was hoor! Onze tour guide vertelde van alles over de Duitse Stasi en hun martelmethodes, de gevangenen, en de verschillende delen van Duitsland die voor de val van de muur in 1989 van elkaar werden gescheiden. We mochten de cellen bekijken en zijn door de hele gevangenis gelopen (geen foto’s hiervan, helaas…).
We waren met de tram gekomen, en toen we weer weggingen stapten we over op een trein om naar het centrum te gaan. Hier hebben we zelf even geluncht (misschien weer pizza, misschien niet), waarna een aantal naar de dierentuin gingen. De rest van ons gingen shoppen en een beetje rondlopen door de stad. Ferry had ons het Kaufhaus des Westens aangeraden, een gebouw 5 keer zo groot als de Bijenkorf dat onderdak biedt aan een enorme verscheidenheid aan winkels. Ze hadden hier prachtige taarten en (redelijk) dure kleding.
We zijn met een klein groepje nog even naar een hele leuke winkel met platen en boeken geweest, voor we naar het laatste uitje van de trip gingen. Voor de laatste avond zijn we naar een kerstmarkt gegaan (grotendeels kermis, maar oké), waar we gingen eten en geld meekregen voor een aantal attracties. Het was gezellig maar wel druk dus we zijn met wat mensen iets eerder naar huis gegaan om wat te chillen. Vanaf het hostel zijn we nog wat gaan eten en daarna voor de laatste keer naar onze kamers (of naar die van onze vrienden waardoor we even kwijt waren, sorry Ferry, Meneer Stork en Mevrouw Stassen).

Berlijn2022 14Berlijn2022 17

Dag 5 - 18/11/2022

Wederom vroeg opstaan, ontbijten en gaan. Nog even nostalgisch uit het raam kijken als de Berlijnse architectuur geleidelijk veranderd in snelweg en vervolgens het oude vertrouwde platteland van Nederland. Het is alweer donker als we eindelijk bij de boot aankomen, moe maar voldaan. Ik miste iedereen al toen ik bij mijn ouders in de auto stapte, al was ik ook wel blij om weer thuis te zijn.

Deze week was echt een van de leukste herinneringen die ik heb gemaakt. Ten eerste was het super gezellig met klasgenoten en docenten een week door te brengen, samen reizen en door de stad zwerven. Ik heb ook hele mooie dingen gezien, intrigerende verhalen gehoord en hard gelachen. Ik ben heel blij dat we het met z’n allen zo leuk hebben gehad, en dat we de kans kregen om dit mee te maken. Berlijn is een geweldige stad, maar ik denk dat elke werkweek waar dan ook leuk was geweest. Ik hoop dat jullie hebben genoten van mijn blog en (voor de leerlingen die nog heengaan) dat jullie hierover net zo enthousiast zijn geworden als zou moeten!